Watersportvereniging Texel

Zeilend oversteken naar Texel

Windkracht 5, stroom mee wat een avontuur

Elke woensdag gaat Berber van der Duim met de boot en via de afsluitdijk richting Sneek. Daar volgt ze de wekelijkse training optimist zeilen. Samen met een groepje kinderen uit de noordelijke provincies trainen ze voor de onderlinge en landelijke competitie zeilen.

Zeilen is mijn sport. Ik ben begonnen bij het optimistzeilen van de Watersport Vereniging Texel in de haven van Oudeschild. Hier kan je op maandag of woensdag aan het eind van de dag les krijgen en leren hoe je kan zeilen in een optimist. Die is ongeveer 2 meter lang en je zeilt er alleen in. Als er teveel wind staat gingen we in het clubhuis ‘de Kajuit’ Spelletjes doen, en dingen leren over het bootje. Maar ook leren over de afspraken en regels op het water. Samen met Pien ging ik een keer naar de zeilschool in Friesland en daar mochten we toen een week oefenen en konden we het CVO diploma halen. Van Anna en Jelle wist ik wel al wat over het wedstrijdzeilen en toen heb ik gevraagd of ik dat ook mocht doen. Hardlopen vind ik ook leuk om te doen en volleyballen, maar bij zeilen heb je allerlei dingen nodig. Je moet sterk zijn, lenig maar ook goed kunnen samenwerken. En het is elke keer anders omdat het weer heel belangrijk is. Maar ook de golven en met hoeveel deelnemers er in een wedstrijd of bij de training zijn.

Eerst ging ik alleen in de weekenden soms meedoen met een training. Maar nu ik bij het RTC -noord (Regionale Trainings Centrum Noord) zit ga ik elke woensdag naar Sneek en heb ik elk weekend zeilen. Dan zijn we op zaterdag en zondag van 10 tot 17.00 uur met zeilen bezig. Daarom slaap ik heel vaak ergens anders. En op woensdag gaan we 12 uur met de boot om dan de middagtraining mee te kunnen doen.

30 juni zijn we als training overgestoken vanaf Breezanddijk naar de haven van Oudeschild. Er was heel veel wind. Maar gelukkig hadden we de stroming en de wind mee. Er waren 22 zeilbootjes en 8 rubberboten. Optimisten (mijn nummer is NED 2952), splash en lasers. En een groot volgschip met de fam. Nauta en mijn vader aan boord. Bij de haven lag het zeilschip van een vriend van mijn vader met een grote vlag. Wij wisten dat we daar langs moesten zeilen anders zou de stroming ons wegzetten en dan werd het lastig om in de haven te komen. We gingen heel snel en dus deden we op zee nog extra opdrachten als training. Toen we bij de haven kwamen waren daar ook alle ouders al om ons binnen te halen. We mochten in het clubgebouw van de haven eten en drinken. Iedereen vond het super gaaf dat wij zo’n mooi haven hebben en met allemaal speeltoestellen en zo. Het was heel gezellig.

De volgende dag gingen we met de optimisten nog een extra training doen om te leren over stroom. De wind was weer heel veel wel kracht 5, dat zijn 20 knopen. Een optimist kan best veel wind hebben. En als je omvalt kom je zelf wel overeind maar dan moet je wel de hele boot leeg hozen. Toen we terug kwamen sloeg ik dus nog een keer om in de haven. Van al dat hozen wordt je wel super moe. Bij de helling gingen we de bootjes er uit halen. Dan gaat mijn boot op een kleine trolley en dan op of in de aanhanger. Namens alle deelnemers van de ‘Texel Expeditie’ moest ik vertellen dat ze het allemaal super hebben gevonden om naar Texel te kunnen varen en in de haven van de vereniging te verblijven. Zelf vond ik dat natuurlijk ook. Je kan tot je 15 jaar in een optimist meezeilen in wedstrijden daarna kan je kiezen voor de Splash of Laser.